TAJUK:
PETANI
SENARAI
KANDUNGAN
BIL
|
TAJUK
|
MUKA SURAT
|
1
|
TAJUK KAJIAN
|
|
2
|
ISI KANDUNGAN
|
|
3
|
PENGHARGAAN
|
|
4
|
OBJEKTIF KAJIAN
|
|
5
|
KAEDAH KAJIAN
|
|
6
|
HASIL KAJIAN
|
|
7
|
RUMUSAN
|
|
8
|
LAMPIRAN
|
|
9
|
RUJUKAN
|
|
PENGHARGAAN
Saya ingin
mengucapkan ucapan ribuan terima kasih kepada Pengetua SMK Agama (P) Kangar,
Perlis, En. Ibrahim bin Man kerana
telah memberikan kebenaran kepada saya untuk menjalankan kerja kursus ini.
Tidak lupa juga kepada guru Sejarah saya iaitu En. Mat Ishak bin Aziz yang telah
banyak memberikan tunjuk ajar dan nasihat sepanjang kajian ini dijalankan.
Ucapan terima kasih juga kepada kedua
ibu bapa saya iaitu Amir bin Habsah
dan Rohaya binti Sabu kerana memberikan sokongan dan dorongan kepada
saya untuk menyiapkan kerja kursus ini. Banyak wang ringgit yang telah mereka
habiskan demi memastikan kajian ini dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Tidak lupa juga buat rakan-rakan saya
yang telah banyak membantu saya iaitu Ahmad
Sayuti bin Saudi , Mohd Hakimi bin Mansor , Muhd Khairul Akmal bin Abu Samah
dan Muhd Najmi bin Roseli . Akhirul kalam, ribuan terima kasih diucapkan
kepada responden dan pihak yang telah menyumbang sedikit sebanyak ilmu yang
diperolehi kepada saya.Hanya Allah sahaja yang dapat membalas jasa dan budi
baik kalian semua.
OBJEKTIF KAJIAN
Kajian
ini dapat melatih saya mengenal pasti sumber – sumber sejarah yang sahih dengan
membuat kajian dengan betul dan jelas.
Dengan
menjalani kajian ini, saya boleh menguasai kemahiran mencari, mengumpul,
merekod dan menganalisis maklumat tentang kegiatan penanaman padi di sini.
Semasa
proses mengumpul maklumat tentang kerja kursus ini, saya dapat menambah
pengetahuan mengenai kegiatan penanaman padi dengan lebih lanjut.
Seterusnya,
kajian ini telah memberikan pengalaman secara langsung seperti merekod,
menganalisis dan mensintesis fakta sejarah yang tepat.
Akhir
sekali, saya dapat mengetahui peranan serta tanggungjawab yang dijalankan oleh
seorang petani.
KAEDAH KAJIAN
Saya
menggunakan kaedah–kaedah yang berikut:
a) Pemerhatian:
Saya telah membuat pemerhatian terhadap sekitar kawasan kajian iaitu Bandar
Jitra, untuk mengetahui konsep, jenis,kepentingan, masalah dan cadangan untuk
mengatasi masalah kegiatan ekonomi tradisional padi di sini.
b) Temu Bual: Saya telah menebual seorang petani
yang berpengalaman luas mengenai kegiatan ekonomi tradisional padi. Dengan ini,
banyak ilmu pengetahuan tentang padi telah saya perolehi.
c) Rujukan:
Saya juga membuat rujukan di perpustakaan dan melayari internet untuk
mendapatkan maklumat tambahan terutamanya tentang pengangkutan awam yang berlaku
di kawasan kajian.
KAEDAH
KAJIAN
a) Temu
Ramah
Saya
telah menggunakan kaedah temu ramah.Saya telah menemu ramah seorang petani,
Encik Rashidi b. Baharom.Beliau berumur 36 tahun.Beliau berpengalaman luas
mengenai kegiatan penanaman padi ini.Saya telah banyak mendapat pengetahuan
daripada beliau.
b) Melayari
Internet
Saya
turut melakukan kaedah melayari internet. Saya telah melayari laman web http://id.wikipedia.org/wiki/Padi
laman web ini banyak menceritakan tentang kegiatan penanaman padi di Malaysia.
c) Melawat
ke Tempat Kajian
Saya
juga telah menggunakan kaedah melawat ke tempat kajian.Saya telah melawat ke
kawasan pertanian di Jalan Mawar 1, Taman Mawar, 06000 Jitra, Kedah Darul Aman untuk
menganalisis kegiatan penanaman padi sawah di kawasan kajian dengan lebil
lanjut.
HASIL KAJIAN
1.0
Maklumat Asas
1.1
Nama Kegiatan Ekonomi
Jenis kegiatan ekonomi
tradisional yang saya jalankan ialah penanaman padi sawah. Padi sawah atau padi
bendang adalah padi yang paling banyak ditanam di negara ini. Padi ini ditanam
disebabkan beras adalah makanan ruji masyarakat Malaysia. Oleh itu, kerajaan
amat menggalakkan penanaman padi sawah.
1.2 Sejarah Kegiatan
Ekonomi
Sejarah
kegiatan ekonomi tradisional penanaman padi sawah bermula sejak zaman dahulu
lagi.Penanaman padi sawah ini bermula deripada orang Thailand.Seterusnya,
kegiatan ini diperkenalkan kepada negeri-negeri Melayu Utara, Selatan serta
orang Minangkabau.Orang Pattani melakukan penanaman padi secara
bergotong-royong.Mereka mengerjakannya sekali setahun akhir-akhir bulan.Mereka
menggunakan kerbau sebagai jentera pembajakdan kudrat manusia.
Kegiatan
ini berkembang dengan sistem pengairan pada abad ke – 19.Penanaman padi sawah
ini ditanam di kawasan rendah yang mempunyai banyak air.
1.3
Lokasi
Kajian
Kajian ini telah dijalankan di Kampung Permatang Gelam,02800
Sanglang Perlis..Lokasi kawasan kajian ini terletak kira-kira 5 kilometer dari
Pekan Simpang Empat. Kawasan ini dilengkapi dengan kemudahan asas yang mencukupi contohnya bekalan air yang
bersih. Selain itu, ramai penduduk di sini melakukan kegiatan penanaman padi
sawah sebagai sumber pendapatan bagi menyara keluarga mereka.
1.4
Pihak yang Mengusahakan
Pihak
yang menguasahakan penanaman padi sawah yang telah saya kaji ialah Roshidi b. Baharom.Dia
merupakan pengusaha padi secara individu.
2.0
Latar Belakang
2.1
Tujuan Dijalankan
Pengusaha
padi menjalankan kegiatan ini bagi tujuan mendapatkan pendapatan.Encik Ishak
mempunyai keluarga yang besar.Oleh itu, dia melakukan kegiatan ini sebagai mata
pencarian. Selain itu, beliau akan membawa sedikit bekalan makanan untuk
mengisi perut selepas penat bersawah. Beliau juga mendapat hasil yang agak
lumayan.
2.2
Proses Perlaksanaan
MEMPROSES PADI
Padi
yang dituai akan dijadikan beras untuk makanan rakyat Malaysia. Sebelum
itu terdapat pelbagai proses yang
dilalui untuk menghasilkan beras yang baik. Antara proses tersebut ialah :
·
Menuai
·
Membanting
·
Mengangin
·
Mengilang
,
jerami dan hampas diasingkan. Jenis mesin yang digunakan ialah
gegaran.Peringkat kedua pula padi muda, hampa dan bahan-bahan asing seperti
rumpai diasingkan secara automatik.
Menuai
Terdapat
dua cara yang dipraktikkan dalam kerja-kerja menuai.Pertama
mengggunakan tenaga pekerja sepenuhnya seperti memotong batang padi
dengan penyabit dan meleraikan padi dengan cara membanting di dalam tong
khas.Cara kedua menggunakan jentera jenis sederhana (30 kuasa kuda) atau jenis
besar(100 kuasa kuda).Jentera ini hanya digunakan menerusi sistem
usahasama.Sebelum proses menuai dilakukan, sawah padi akan dikeringkan dengan
mengalirkan air ke terusan. Ini bertujuan memudahkan proses penuaian dilakukan.
Membanting
Membanting
adalah cara tradisional.Berdasarkan teknologi kini kerja membanting tidak
dilakukan lagi.Ini kerana proses menuai menggunakan jentera dan padi diasingkan
dari tangkainya secara automatik.Semasa membanting terlebih dahulu tangkai padi
akan diikat dan barulah dibanting ke dalam tong khas untuk mengasingkan padi
daripada tangkainya.
Mengangin
Mengangin
dilakukan supaya bijian dipisahkan daripada padi hampa.Selepas mengangin padi
akan dijemur.Teknologi moden kini membersihkan padi dalam dua peringkat.Peringkat
pertama dinamakan pembersihan lasat iaitu bahan-bahan seperti batu-bat
Mengilang
Tujuan
mengilang adalah untuk mendapatkan beras daripada padi. Antara kaedah yang
digunakan bagi memisahkan beras dan padi ialah melalui pemisah sekatan.Pemisah
ini mempunyai lataran yang disendengkan dan bersekatan.Penghasilan
pengupasan padi bergantung kepada beberapa faktor.Antara faktor tersebut ialah
kandungan air yang terdapat dalam padi dan kadar beras bersalut akan dimasukkan
ke dalam pemisah sekatan.Beras akan digred mengikut kriteria tertentu dan
dimasukkan ke dalam guni atau plastik untuk dijual.
MEMPROSES PADI SECARA TRADISIONAL
Pengalaman menanam padi diperolehi daripada keluarga yang
biasanya menjadikan sawah padi sebagai sumber pendapatan.Oleh itulah mereka
mempunyai kemahiran secara warisan.Setelah melalui pelbagai peringkat penanaman
sehingga padi masak, kebanyakan masyarakat Melayu masih menggunakan kaedah
konvensional atau tradisional.Cara ini banyak dilakukan di kawasan taman yang
jauh dari pekan. Cara ini sememangnya mengurangkan kos tetapi mengambil masa
yang lambat untuk memproses padi menjadi beras.Antara beberapa peraturan yang
terpaksa dilalui sebelum padi menjadi beras ialah :
·
Menjemur
·
Menumbuk
·
Menampi
·
Memilih
Menjemur
Padi yang telah dituai dengan menggunakan tenaga akan
dibanting untuk memisahkan antara tangkai dan padi.Kemudian proses pengasingan
akan dilakukan dengan cara memilih tangkai atau rumput yang bercampur dengan
padi.Cara ini adalah untuk memudahkan kerja-kerja seterusnya dilakukan.Setelah
itu padi akan dimasukkan ke dalam guni untuk dibawa pulang. Di rumah
padi akan dijemur di bawah pancaran matahari.Padi perlu dijemur hingga
kering.Oleh itu pesawah perlu memastikan cuaca adalah baik.Jika hari hujan atau
mendung, adalah lebih baik sekiranya padi tidak dijemur atau dibiarkan di dalam
guni sahaja.Selain itu semasa kerja-kerja menjemur dilakukan, pesawah boleh
membuang benda asing yang terdapat dalam timbunan padi.Ini adalah untuk
memastikan padi cepat kering dan terhindar daripada benda asing.
Menumbuk
Menumbuk
merupakan tugas yang paling sukar.Padi yang telah kering akan ditumbuk
menggunakan lesung.Terdapat dua jenis lesung iaitu lesung kaki dan
tangan.Lesung kaki telah diubahsuai bentuknya untuk memudahkan pesawah menggunakan
kaki untuk menumbuk padi.
Lesung kaki mempunyai antan yang pendek dan kemudian
disambung dengan menggunakan sebatang kayu yang besar secara melintang.Hujung
kayu antan mempunyai satu bentuk injakan yang memudahkan kaki memijak injakan
tersebut.Pesawah akan memijak kayu injak dan antan akan terangkat. Apabila kaki
dilepaskan, antan akan jatuh dan menumbuk ibu lesung.Langkah ini lebih mudah
kerana tidak memerlukan tenaga yang banyak.Lesung ini boleh didapati di
kawasan taman. Namun begitu lesung ini kurang popular.Lesung tangan pula adalah
lesung yang paling kerap digunakan.Lesung yang terdiri daripada lesung anak dan
ibu yang diperbuat daripada kayu.Namun begitu lesung tangan mempunyai lesung
anak yang berat dan panjang. Semakin berat anak lesung semakin baik tumbukan
lesung tersebut.Padi yang telah kering akan ditumbuk dengan kedua lesung
ini.Tumbukan akan menyebabkan isi padi terkeluar dan membentuk beras.Pesawah
akan lakukan kerja-kerja menumbuk tersebut sehingga selesai.Adalah diingatkan
padi yang hendak ditumbuk perlu kering. Jika terdapat kelembapan, padi akan
hancur bersama sekam dan padi tersebut tidak boleh dimakan.
Menampi
Setelah
kerja-kerja menumbuk dilakukan,proses seterusnya ialah menampi. Proses ini
memerlukan kemahiran menampi untuk mengelakkan padi terbuang semasa proses
tersebut dilakukan.Lazimnya menampi dilakukan oleh kaum wanita.Padi yang telah
ditumbuk akan dimasukkan ke dalam alat menampi.Alat menampi diperbuat daripada
anyaman buluh atau mengkuang. Alat menampi terdiri daripada pelbagai bentuk
sama ada bulat, segi tiga atau bujur.
Padi
akan diletakkan ke atas penampi.Kemudian penampi itu akan ditampi dengan cara
melambungkan padi. Cara ini dilakukan acap kali sehingga sekam melayang ke atas
dan seterusnya keluar dari alat penampi itu.Pada proses ini beras dapat
dihasilkan walaupun terdapat habuk-habuk kecil yang masih bercampur dengan
padi.Dengan beberapa lambungan, habuk kecil akan terkumpul di hujung penampi.
Kemudian habuk tersebut boleh ditiup sahaja untuk menyingkirkan daripada beras.
Memilih
Beras
yang telah ditampi akan menjalani proses pemilihan. Padi yang tidak hancur akan
diasing daripada padi yang hancur.Pemilihan ini dilakukan dengan menggunakan
tangan. Oleh itu mereka perlu cekap untuk memilih padi yang belum menjadi
beras.Pengasingan ini dilakukan untuk menentukan gred.Beras yang tidak hancur
mempunyai kualiti yang lebih baik berbanding beras yang hancur.Namun begitu ada
pesawah yang tidak mengasingkan beras dan dicampur sekali.Padi ini dinamakan
padi kampung.
2.3
Peralatan yang Digunakan
Banyak
peralatan yang digunakan oleh pengusaha padi ini ketika bekerja di sawahnya.
Beliau menggunakan peralatan dan jentera moden untuk memudahkan kerjanya di
sawah. Encik Roshidi menggunakan kobota, mesin menuai, pam racun dan jentera
ketika bekerja.
2.4
Produk yang Dihasilkan
Saya
mengkaji pelbagai barang daripada padi yang mampu dihasilkan. Antara barangan
daripada padi ialah beras iaitu nasi, bubur nasi, tepung, bijirin sarapan,
emping dan lain – lain. Seterusnya, padi juga dapat menghasilkan kuih muih
tradisional dan moden, pasta tapai pulut, kanji, ubat ubatan, sekam, jerami dan
sebagainya. Dengan ini, kegiatan ini menunjukkan bahawa banyak produk yang
dapat dihasilkan daripada padi. Ia juga dapat memberi keuntungan kepada petani.
3.0 Sumbangan / Pengaruh kepada Keluarga atau Masyarakat
3.1 Sumber Pendapatan
Pengusaha
padi yang telah saya kaji mengerjakan penanaman padi sawah demi menyara hidup
keluarga beliau. Penanaman padi sawah ini merupakan sumber pendapatan yang
utama bagi Encik Ishak. Pendapatannya agak lumayan bagi seorang petani.
3.2
Penerusan Tradisi Keluarga
EncikIshak
juga menjalankan kegiatan ini untuk meneruskan tradisi keluarga beliau untuk
menjadi seorang petani yang berjaya. Semestinya petani tidak mahu kegiatan ini
ditelan zaman. Lazimnya, generasi muda sukar untuk bersawah. Bagi mereka
kerjaya bersawah hanya sesuai untuk golongan tua. Tambahan pula, harga padi
yang tidak pernah meningkat dan hampir sebahagian besar pesawah masih hidup
dalam kemiskinan.
3.3 Hubungan Kemasyarakatan
Encik
Ishak mempunyai hubungan yang erat bersama – sama pendudukKampung Permatang Gelam.
Oleh itu, hubungan kemasyarakatan di antara pengusaha padi ini dengan
masyarakat yang lain baik sekali. Pesawah padi ini, kadang kala menerima
bantuan daripada penduduk Kampung Permatang Gelam apabila beliau mengalami
kesusahan di sawah.
3.4 Peluang Pekerjaan
Kegiatan
penanaman padi sawah ini, memerlukan banyak tenaga kerja. Oleh itu, kegiatan
ini menyediakan peluang pekerjaan. Masyarakat Malaysia semestinya mencari
pekerjaan yang sesuai dan mudah untuk diri mereka. Contohnya, petani memerlukan
pemandu jentera, mesin menuai padi untuk menuai padi yang telah kekuningan.
4.0
Prospek
4.1
Cabaran yang Dihadapi
Pelbagai
dugaan yang sering dihadapi oleh seseorang pesawah padi. Cabaran yang sering
melanda Encik Ishak ialah siput gondang yang merosakkan sawah – sawah beliau.
Tikus juga membawa kesan buruk kepada Encik Ishak apabila tikus – tikus itu makan
hasil – hasil Encik Ishak. Selain itu, pesawah padi turut mengalami masalah
dengan berlakunya kecurian baja. Hal ini menyebabkan para petani mengalami
kerugian apabila mereka mesti membeli baja yang lain.
4.2 Pengelibatan Pihak Luar
Pengelibatan
pihak luar yang telah membantu pihak pengusaha padi sawah ialah kerajaan. Kerajaan
cuba mengutamakan sektor ini sejajar dengan perkembangan sektor lain. Di
samping itu, kerajaan cuba memaksimumkan penggunaan sumber – sumber pertanian
untuk meningkatkan integrasi sektor pertanian dengan sector yang lain.
Menyedari hal ini kerajaan telah menubuhkan pelbagai jabatan bagi menyokong
pertumbuhan sector pertanian di Negara ini. Antara jabatan – jabatan yang
berada di bawah Kementerian Pertanian ialah Jabatan Pertanian, Jabatan
Pengairan dan Saliran, Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA), Lembaga Kemajuan
Pertanian Kemubu. Kerajaan juga telah memberi subsidi kepada pengusaha –
pengusaha padi sawah untuk meringankan beban. Selain itu, peladang turut
menolong petani dengan member jentera – jentera kepada mereka.
4.3
Reaksi Masyarakat
Ketika
petani atau lebih dikenali sebagai Encik Roshidi mengusahakan sawah padinya,
ramai penduduk kampong memberi respon yang baik dan mengharapkan agar kegiatan
ini dapat diteruskan olehnya kerana ia dapat berbakti kepada mereka. Masyarakat
di sini menyokong pesawah padi dengan memberi kerjasama ketika bekerja dan
mereka memberi kata – kata semangat kepada beliau. Selain itu, masyarakat di
sini menyokong pesawah padi ini dengan member layanan yang baik.
4.4
Saranan dan Harapan
Petani
di tempat kajian yang telah saya kaji berharap agar kegiatan ekonomi
tradisional ini diteruskan hingga masa hadapan. Pengusaha padi ini juga memberi
harapan yang sangat besar kepada generasi muda kini untuk meneruskan kegiatan
ini agar tidak lupus ditelan zaman.
RUMUSAN
Bersyukur
ke hadrat Ilahi dengan izinNya, saya dapat selesaikan kerja kursus Sejarah dengan
sempurna dan lengkap. Saya telah diberikan tempoh selama dua bulan untuk
menyiapkan folio ini.Melalui kajian ini, saya dapat berkenal – kenalan dan
merapatkan lagi silaturrahim dengan responden yang memberi kerjasama yang
berkualiti.
Kegiatan
ekonomi tradisional padi ini sememangnya merupakan kegiatan ekonomi tradisional
yang amat berguna dalam kalangan masyarakat. Kepentingan kegiatan ekonomi
tradisional ini perlu dijaga supaya ia tidak menimbulkan masalah kepada pengguna.
Sebagai contoh, sistem perparitan yang lancar tanpa gangguan seperti tersumbat.
Di samping itu, kegiatan ekonomi tradisional perlu dipupuk kepada generasi ini
supaya ekonomi tradisional ini tidak akan dilupakan. Hal ini, juga memberi
manfaat kepada masyarakat contohnya hasil kegiatan ini adalah beras. Nasi
adalah makanan utama dalam kalangan masyarakat
di Malaysia.
LAMPIRAN
RUJUKAN
Buku Teks Sejarah
Tingkatan 1
·
Ahmad Fawzi Mohd. Basri, Mohd. Fo’ad b Sakdan,
Azami b Man
·
Dewan Bahasa dan Pustaka.
Internet
Melawat tempat kajian
· (alamat kampung yang kamu lawat)
No comments:
Post a Comment